Evert Haagsma: “Ik barst van de ideeën, ik wil allemaal mooie producties maken”

Algemeen
Afbeelding

HEERENVEEN - Evert Haagsma oogt, hoewel hij inmiddels 36 is, als een jonge relaxte twintiger. 

T-shirt, petje op, iPad en mobieltje bij de hand, en ogenschijnlijk alle tijd van de wereld als hij in een comfortabele zithoek van het Posthuis Theater plaats neemt voor een interview over wie hij is en waar hij allemaal mee bezig is als cultureel ondernemer, ondanks de coronacrisis.

Eigen evenementenkalender

Natuurlijk voelt hij de crisis wel. Zijn nieuwste muziektheaterproject ‘De Wettertoer’ had nú, oktober 2020, in Sportstad moeten staan, Maar ja, ‘toen gooide het coronavirus roet in het eten’, zoals het de afgelopen zeven maanden heet. De voorstelling is een jaar uitgesteld en zal nu in oktober 2021 te zien zijn, in het wedstrijdbad van Sportstad.

Evert blijft positief, laat zich niet uit het veld slaan. Hij heeft voor zichzelf een evenementenkalender gemaakt, met wat hij de komende jaren allemaal wil doen. “Ik barst van de ideeën, ik wil allemaal mooie producties maken.” Voor 2021 staat niet alleen de muziektheaterproductie ‘De Wettertoer’ op zijn kalender, maar ook de familiemusical ‘Opskør in Herreturv’ die in januari in het Posthuis Theater te zien zal zijn. Na dit interview heeft hij nog twee productievergaderingen achterelkaar, eentje met onder anderen regisseur Romke Gabe Draaijer en theaterdirecteur Geert Dijkstra over de komende repetitieperiode en eentje met de technische dienst van het theater over de decors.

“Het is een bizarre tijd”

Evert kijkt vooruit, maar het onvoorspelbare coronavirus bepaalt wel degelijk wat kan en wat niet kan. Hij praat in eerste instantie niet eens over de economische schade die hij als cultureel ondernemer heeft, al telt dat zeker mee. “Ik kreeg net nog een telefoontje. Op dit moment ben ik samen met Madelène van Beuzekom bezig met de voorbereidingen van een professionele schaatsshow. Dat telefoontje was een afzegging van een grote evenementenlocatie in de Randstad. Die had toch te veel angst voor het coronavirus.” Er klinkt iets van teleurstelling in zijn stem. Dan: “Het is een bizarre tijd. Het is een soort van pauze in de evenementenbranche, en sommige evenementen worden onderuitgehaald. Men durft nu gewoon niet iets neer te zetten, maar mensen willen wél met elkaar cultuur beleven!”

Dat dat ‘met elkaar’ nu beperkt wordt en momenteel slechts kleine aantallen bezoekers toe worden gelaten, ziet Evert vooral ook als een uitdaging. ”De sfeer in het theater creëer je met elkaar! Je moet van theater kunnen geníéten. We doen er bij de familiemusical ‘Opskør in Herreturv’ álles aan om de zaal gezellig vol te laten lijken, ook al mogen er maar honderd mensen in de zaal. Of misschien meer, als er veel kinderen komen, want die hoeven geen afstand te bewaren.”

Duitse roots

Het verhaal van hoe Evert in de cultuurwereld terecht is gekomen, begint al in zijn vroege jeugd. Evert Haagsma (Drachten, 1984) is in die vroege jeugd ‘een Fries om útens’. “Tot mijn tiende heb ik met mijn familie in Duitsland gewoond. Wij zijn destijds naar Duitsland verhuisd door het werk van mijn vader. Ik heb daarom veel Duitse invloed meegekregen, vooral op kunst- en cultuurgebied. In Duitsland wordt hoog tegen cultuur opgekeken. Het is cultuur met een grote K, zeg maar. Kunst mag daar ook wat kosten. Kunst en cultuur worden er echt op een voetstuk gezet. In plaats van één ‘groep acht musical’ waren daar bijvoorbeeld jaarlijkse meerdere theatervoorstellingen. Toen ik terugkwam in Nederland, merkte ik dat dat hier heel anders is. Bijna het tegenovergestelde. In Duitsland heeft cultuur een status, in Nederland hebben we een nuchtere houding van ‘doe maar gewoon’. Je zou kunnen zeggen dat ik, wat cultuur betreft, meer Duitse roots heb.

We komen nog steeds graag in Duitsland, vooral in Düsseldorf. In juli gaan we er naar de kermis, de grootste kermis van Europa, en in december naar de kerstmarkt. Kerstmarkten in Duitsland zijn altijd ‘gemütlich’, gezellig, maar die in Düsseldorf is onze favoriet.”

Regenboogbelang Heerenveen

‘We’ zijn in dit geval Evert en zijn vriend. Maatschappelijke acceptatie van de gehele LHBTI+-gemeenschap in Heerenveen is iets, waar Evert zich óók actief mee bezig houdt, Hij is sinds 2019 voorzitter van Stichting Regenboogbelang Heerenveen, die als doel heeft een inclusieve samenleving te creëren, omdat iedereen – wie of wat je ook bent – veilig zichzelf moet kunnen zijn in onze samenleving. Begin oktober organiseerde de stichting nog de allereerste ‘Regenboogweek’ in Heerenveen.

Zelf heeft Evert nooit zoveel last ondervonden en is zijn geaardheid altijd moeiteloos geaccepteerd. “Al heb ik wel een ‘uitkijk-knop’, je moet niet teveel opvallen.” Of zijn ouders er moeite mee hadden? “Nee hoor,” lacht hij, “ik kwam vroeger gewoon thuis met een vriendje, en later thuis met een vriend. Ik heb nooit echt uit de kast hoeven komen, alles ging heel natuurlijk. Ik had geen ouders die bang waren dat hun zoon ineens in een roze tutu rond ging lopen. Sterker nog, ik heb niet zoveel met de kleur roze. Dit komt omdat de kleur roze als driehoek werd gebruikt door Hitler, als herkenningsteken voor de vervolging van homoseksuelen tijdens de Tweede Wereldoorlog.”

Bij ‘Telekids’ in de televisiestudio

Terug naar de jeugd. Als hij tien is, keert Evert met zijn familie terug naar Nederland, en komt in Sneek terecht. Evert mag op zijn twaalfde naar de televisiestudio in Hilversum om er het programma ‘Telekids’ live mee te maken. Het wordt dé ommekeer in zijn leven. “Ik keek mijn ogen uit in die studio en had meer aandacht voor alles achter de schermen, dan wat er vóór de camera gebeurde. Mijn eerste gedachten waren: ‘Wát een mooie werkplek! Dít wil ik later ook! Ik wil óók TV maken.’ Die poeha rond BN’ers in de studio interesseerde me geen fluit, maar die televisiestudio… Het is niet meer dan een grote lege zwarte ruimte en om vanuit dat niets iets groots neer te zetten, dat vond ik prachtig.”

Cultuur en televisie maken, het past Evert als een handschoen. In Sneek is hij betrokken bij de oprichting van musicalopleiding Muzt en hij gaat in Leeuwarden communicatie studeren aan de NHL. “Op mijn tweeëntwintigste ben ik naar Hilversum verhuisd om er verder te gaan studeren en te gaan werken. Ik heb mijn master Creative Design for Digital Cultures behaald op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en kwam daarna terecht bij televisieprogramma’s van de VPRO en NCRV.”

De jurk van Doutzen Kroes

Televisie maken is niet alleen prachtig, merkt Evert. “Een televisiestudio is niet altijd de meest relaxte omgeving, het is vaak onwijs druk.” Evert is tussen 2012 en 2015 productieassistent en opnameleider en maakt vooral bij live televisie lange dagen. Bij het kinderprogramma Zapp Live bijvoorbeeld. “Dan ging de wekker om vier uur ’s nachts; om half vijf was je in de studio om alles op te bouwen; om zeven uur generale repetitie; en om acht uur live TV. Om twaalf uur was je kapot. Ik was als eerste in de studio en ging als laatste weer weg.Je maakt van alles mee. Autocues die haperen, decorwisselingen, muziekoptredens, je moet steeds héél alert zijn. Je hebt allemaal mensen rondlopen, die allemaal taken hebben en jíj zorgt ervoor dat álles doorloopt. De adrenaline stroomt dan volop.”

Bij het live gaan van het Gala van de Nederlandse Film, de uitreiking van de Gouden Kalveren in de Stadsschouwburg in Utrecht, wilde presentatrice Doutzen Kroes een gouden jurk dragen. Sta ik van tevoren wél met die jurk van 25.000 euro in mijn handen om die voor de camera te testen of dat qua kleur kan. Een jurk van 25.000 euro! Tijdens de live uitzending moest ik zorgen dat de juiste persoon op tijd het juiste kalf en enveloppe in handen kreeg, en die dan daarmee het podium cuen.”

Terug naar Fryslân

Het televisie maken blijft hij prachtig vinden, maar Fryslân trekt hem toch terug naar het Noorden. Hij reist regelmatig naar zijn familie in Sneek en krijgt altijd een blij gevoel als hij vanuit Hilversum langs de A6 Joure bereikt. “Dan denk ik, ha fijn, terug in Fryslân!”

“Ik wilde zélf mooie dingen maken. En, ik zei het al eerder, die poeha en glitter en glamour, dat interesseert me totaal niet.” Heerenveen wordt zijn nieuwe vestigingsplaats en hij komt als eindredacteur en programmamaker bij PodiumTV terecht. Dan werkt hij mee aan de show ‘It’s a kind of Christmas’ in Sportstad en als in 2018 Leeuwarden/Friesland ‘Culturele hoofdstad van Europa’ wordt, produceert Evert onder andere ‘IJstijd Thialf’, ‘Herke Superheld van Heerenveen’ en de vijf uren durende kettingreactie ‘De 8ste dag’ in de binnenstad van Leeuwarden.

“Ik hou niet van half werk”

Begin 2020 ontwikkelt hij samen met de HZ&PC, de meer dan 500 leden tellende Heerenveense Zwem- en Polo Club, de theatrale zwemproductie ‘De Wettertoer’ voor Sportstad. “Ik verbind graag sport, theater en muziek met elkaar.” Deze vorm van theater zorgt voor een totaalbeleving voor het publiek, volgens Evert. De voorstelling zelf vormt ¾ van die beleving,  de sfeer er om heen maakt het af.

 ‘De Wettertoer’ is af. “Het verhaal en alles is er; het wordt een mooie nostalgische, cultuurhistorische productie met een Friese knipoog naar Alice en Wonderland en Back to the Future. Maar er moet een minimum aantal bezoekers naar de voorstelling komen en dat kan nu niet. Ik ben wél cultureel ondernemer, maar ik hou niet van half werk, dus we hebben het een jaar uitgesteld. Er gebeurt nu heel weinig en er komt nu even minder geld binnen, en tóch doen we het goed.

 We moeten het coronavirus en de bijbehorende maatregelen héél serieus nemen. Als er dan bijvoorbeeld bij repetities mondkapjes gedragen moeten worden, of spelen op anderhalf meter afstand, dan is dat maar zo. Hopelijk kunnen we over niet al te lange tijd zonder problemen weer met volle zalen genieten van alle vormen van cultuur.”

Door: Henk de Vries