Directrice Basisschool Nijewier in Tjalleberd: ‘Blij dat de scholen weer open zijn’

Algemeen
Afbeelding

TJALLEBERD - Op zondag 15 maart riep minister-president Mark Rutte iedereen op om wegens het coronavirus zoveel mogelijk thuis te blijven en om de scholen per direct te sluiten. 

De impact hiervan was groot en een draaiboek om dit op school uit te werken was er niet. Een school die opvalt in de snelheid waarmee zij het lesgeven veranderde, is basisschool De Nijewier in Tjalleberd. Op de dinsdag na de persconferentie waren alle leerlingen thuis aan het werk.

 

“Het is echt heel snel gegaan”, vertelt Albertha Hoekstra, directrice van school De Nijewier in Tjalleberd. “Dat heeft alles te maken met de communicatie binnen ons schoolteam en met de ouders. Zondagmiddag om vijf uur kwam het bericht vanuit het RIVM en minister-president Rutte om onze school te sluiten. Als team hingen wij direct met elkaar aan de telefoon over hoe wij de nieuwe werkelijkheid aan gingen pakken. Twee leerkrachten hebben diezelfde zondag al inlogcodes aangemaakt zodat de meeste van de 170 leerlingen thuis digitaal les konden krijgen. Maandagmorgen hebben wij direct naar alle ouders gecommuniceerd via groepsapps, mail en Parro (communicatie-app om ouders bij je klas te betrekken – red.) dat leerlingen díé dag nog kun schoolspullen en chromebook konden ophalen. Vóór de lunch was alles opgehaald.”

“Dit is voor ons allemaal nieuw”

“We zijn gewoon begonnen”, zegt Albertha. “Dit is voor ons allemaal nieuw. Het hoeft niet direct perfect te zijn, we kunnen ons plan gaandeweg gewoon bijstellen. Ik werk met een jong, eigenzinnig en ambitieus team dat geen apen en beren op de weg ziet. Dit team is voor mij een cadeautje om mee te werken. Wij zijn doeners. Ik moet steeds denken aan de uitspraak van Pipi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Wij kunnen dit doen!

Vanaf het begin vonden wij het belangrijk dat de kinderen zo weinig mogelijk lessen zouden missen. En dat wij als school zo snel mogelijk structuur en duidelijkheid konden bieden aan de kinderen. Maar ook aan de ouders. Op maandagochtend hebben wij als team overlegd waar wij ons op gingen richten. Juist nu is het sociaal emotionele aspect van onze kinderen in het geding. Wij wilden persoonlijk contact hebben met onze leerlingen. Niet alleen per e-mail, de kinderen moeten hun juf of meester kunnen zien. Wij besloten te gaan vloggen. Die middag hebben alle leerkrachten hun eerste vlog opgenomen. Zo ga je online in gesprek met de kinderen. De school werkt onder andere met Google Classroom, een digitaal klaslokaal waar leerlingen lessen kunnen volgen met verschillende instructiefilmpjes bij het lesmateriaal. Wij besloten direct ons eigen beeldmateriaal te maken. De eigen juf of meester geeft instructies. Dit was even wennen en het is meer werk voor ons. Maar hierin zit wel onze kracht. De persoonlijke aandacht, dat je eigen juf uitlegt hoe je vermenigvuldigingen moet maken.”

Betrokken ouders

“De ouders en kinderen doen het super. Maar het is niet makkelijk. Voor groep 8 is dit hun jaar om te ‘shinen’. Hun laatste jaar op deze school sluiten ze normaal gesproken af met een podiumactiviteit. Dat is nu allemaal anders. Bij de kinderen tot groep 5 moet de school meer hulp vragen van hun ouders. Zij kunnen vaak niet zelf inloggen of plannen. De betrokkenheid van de ouders is mooi en levert veel op. Het thuisonderwijs heeft ouders inzicht gegeven in waar hun kinderen op school mee bezig zijn. Soms was het bijvoorbeeld wel eens moeilijk een ouder duidelijk te maken dat hun kind concentratie op school moeilijk vindt. Dat herkenden ze thuis niet. Maar nu wel. Wij ontvangen veel waardering van ouders.”

Elke dag een vertrouwd gezicht

“Wij zijn als school digitaal vaardiger geworden. Wij moeten heel goed nadenken over hoe we digitaal lesmateriaal aanbieden. Het maakt het lesgeven efficiënter”, zegt Albertha. En dan, grappend: “Wij houden in de toekomst nog tijd over.”

Op maandag 11 mei gingen bij het reguliere basisonderwijs de deuren weer open, ook bij De Nijewier in Tjalleberd. In tegenstelling tot de meeste scholen die hele dagen open gaan, kiest De Nijewier bewust om tot Pinksteren halve dagen open te gaan. Albertha: “Ik vind het mooi dat de overheid ons hier onze eigen keuzes in laat maken. Hele dagen lesgeven betekent in de praktijk dat leerlingen om de dag naar school gaan. Wij willen onze kinderen, juist nu, elke dag in de ogen kunnen kijken. Elke dag een vertrouwd gezicht is belangrijk, zeker bij kleuters. Wij zijn op 11 mei eerst de beginsituatie gaan vaststellen bij de kinderen. Hoe gaat het met iedereen? Wat is er allemaal gebeurd in die acht weken?”

Ná corona

Of Albertha blij is dat de scholen weer open zijn? “Heerlijk! Ik miste de kinderen en mijn collega’s. Wij blijven toch allemaal sociale wezens.” Natuurlijk heeft de school zich voorbereid op de nieuwe 1,5 meter-samenleving. De schoolbankjes zijn uit elkaar geschoven. Het personeel plaatste pijlen, plaatste extra zeep en handdoekjes en maakte een aparte ingang en uitgang.

“Ook na corona blijven wij meer eigen instructiefilmpjes gebruiken. Als school hebben wij van acht weken digitaal lesgeven geleerd om te vertrouwen en los te laten. Vertrouwen op ouders en leerlingen. Wij kunnen niet alles controleren. En dat hoeft ook niet, het ging geweldig. Ik hoorde gisteren nog van een ouder: Mijn kinderen leren nu zelf plannen, ze worden zelfstandiger en creatiever.”

‘Uiteindelijk komt alles goed”, besluit Albertha Hoekstra.

Door Renske Osenga

Afbeelding
Afbeelding