Hardlooptips van trainer Harry Jorritsma

4 en 10 Mijl van Sneek
Afbeelding

Harry Jorritsma loopt al meer dan 40 jaar hard en geeft daarnaast al 20 jaar training aan verschillende groepen wedstrijdlopers en recreatieve lopers. Dit jaar geeft hij clinics voor bedrijventeams ter voorbereiding op de 4 & 10 Mijl van Sneek.

Jorritsma deed altijd aan wielrennen en trainde hier veel voor. Maar tijdens zijn examenjaar, op achttienjarige leeftijd, kon hij niet meer zodanig trainen als voorheen: ‘’Ik heb toen besloten te stoppen met wielrennen, om toch wat actief te blijven ben ik gaan hardlopen. Dat werd al snel een serieuze sport. Ik heb veel wedstrijden gelopen, met 2 uur en 31 minuten op de marathon als hoogtepunt.’’

Tips voor nieuwkomers

Harry vertelt dat een geleidelijke opbouw bij het trainen van groot belang is: ‘’Een gebruikelijke aanpak is om gedurende drie weken de omvang op te bouwen, gevolgd door een lichte afname in de vierde week, om vervolgens weer drie weken op te bouwen. Zo ben je op een soort trapsgewijze manier aan het opbouwen naar de wedstrijd.’’

‘’In een te hoog tempo beginnen en de training te snel opbouwen wat betreft intensiteit en omvang zijn valkuilen.’’, aldus Harry. ‘’Veel mensen beginnen toch met hardlopen met het idee dat je elke training uitgeput moet raken. Ontspannen hardlopen levert juist meer op dan elke training een veel te hoog tempo aan te nemen. Je moet er niet elke training een wedstrijd van maken.’’

Hardlopen leuker maken

Hardlopen wordt nog wel eens als saai ervaren, maar volgens Harry scheelt in een groep trainen al heel veel: ‘’Zo heb je wat gezelligheid om je heen. Probeer daarnaast te genieten van de omgeving waarin je loopt, je kunt ook variëren met de plekken waar je hardloopt. Probeer ook om je heen te kijken tijdens het hardlopen en niet alleen maar naar je klokje te kijken om te zien hoe hard je gaat.’’

Looptechniek

Harry vertelt dat een goede looptechniek belangrijk is. Het is minder belastend en de kans op blessures wordt daardoor veel kleiner. ‘’De landing is erg belangrijk. Je moet ervoor zorgen dat het punt waar je voet de grond raakt, onder je zwaartepunt blijft. Dus dat je niet te grote passen gaat maken.’’

Clinics voor deelnemende bedrijven, scholen en verenigingen

Harry biedt deelnemende teams aan de 4 Mijl loop een trainingstraject aan om 26 mei optimaal voorbereid aan de start te staan. Tijdens de clinic ter voorbereiding op de 4 & 10 Mijl van Sneek wordt er onder leiding van Harry een hardloopschema op maat voor ieder team gemaakt. Daarnaast wordt er een aantal keer onder begeleiding samen getraind en aan de looptechniek gewerkt: ‘’Als ze bijvoorbeeld drie keer in de week trainen, is het twee keer volgens schema lopen en een keer met de groep. De groepstraining bestaat uit een warming-up met loopscholing (oefeningen om de techniek te verbeteren), vervolgens een intervaltraining en tot slot een cooling-down.’’

Sta jij zondag 26 mei aan de start? Schrijf je voor 1 mei in en krijg een hardloopshirt!