Reclame maken voor jouw bedrijf als een pro

INGEZONDEN - Als ondernemer of eigenaar van een bedrijf is het maken van reclame waar je vroeg of laat aan moet gaan denken. 

Met name als het bedrijf nog jong is, is het maken van reclame erg belangrijk. Je moet natuurlijk naamsbekendheid creëren en dat doe je het best door de beste reclame te maken. Reclame komt echter in oneindig veel verschillende soorten voor, en elke soort reclame is weer anders. Wat voor reclame past bij jouw bedrijf, en wat is voor jou haalbaar? En hoe realiseer je dit dan?

Vormen reclame

Er zijn veel verschillende vormen van reclame. Zo kun je een spotje op televisie hebben, op de radio, maar ook op social media of een website. En natuurlijk kun je ook op straat reclame maken door middel van posters of beelden op schermen van grote gebouwen. Maar wat past bij jou, en wat is het meest geschikt voor de doelgroep waar het bedrijf zich op richt?

Het bepalen van de vorm van reclame kun je makkelijk doen als je naar de doelgroep kijkt. Is jouw doelgroep jong, ongeveer tussen de 15 en 25? Waarschijnlijk zitten ze dan veel op social media, en kun je via daar veel nieuwe klanten interesseren. Dit kan op verschillende platformen, maar Instagram of YouTube zijn erg geschikt. Facebook werkt ook goed, maar dit is eerder voor een wat oudere doelgroep van rond de 25 tot 40. Dit kan dan in de vorm van een banner of een korte video. Per platform zijn er weer verschillende mogelijkheden, dus het hangt net af van waar je naar op zoek bent.

Op websites reclame maken is natuurlijk een erg handige manier om het te doen, aangezien je zo makkelijk door kunt klikken naar de website van jouw bedrijf. Dit kan makkelijk gedaan worden door middel van Google, en eventueel schakel je hier hulp bij in van een marketing- of webdesignbureau. Het kan namelijk enigszins wat tijd en kennis kosten om dit helemaal perfect voor elkaar te krijgen.

Inhoud van de reclame

Als je kijkt naar de inhoud van een reclame, is er veel mogelijk. Je hebt korte video’s, lange video’s, veel tekst of weinig tekst, kleurrijk of juist simpel, ga zo maar door. Hoe bepaal je wat voor jou de meest geschikte manier is? Dat hangt erg af van de identiteit van het bedrijf en wat jouw manier van communiceren is. Het moet natuurlijk passen bij jouw huisstijl en tone of voice. Houd echter altijd rekening met de marketingmix en kijk wat geschikte strategieën zijn als het aankomt op reclame.