Ontwikkelingen binnen de containervaart

INGEZONDEN - Ben jij ondernemer en wil je graag jouw goederen wereldwijd vervoeren of ga jij binnenkort verhuizen naar een ander werelddeel en ben je op zoek naar een manier om jouw inboedel te verplaatsen?

Dan is transport per opslagcontainer een efficiënte manier om dit te doen. Kies je er namelijk voor om middels een container jouw goederen te vervoeren, dan kan dit zowel via spoor, weg als water zonder dat de goederen continue geladen en gelost hoeven te worden. Kies jij ervoor om een zeecontainer te huren en jouw transport via zee te laten plaatsvinden, dan is het voordeel dat dit type vervoer goed geschikt is voor lange afstanden, alle type producten en daarnaast veilig en duurzaam is. Het nadeel is echter dat niet elke bestemming bereikbaar is, het soms heel lang kan duren voordat de goederen arriveren en de containervaart tegenwoordig zo instabiel is dat de prijzen enorm zijn gestegen. Hoe komt dit precies?

De uitbraak van het Coronavirus

Februari 2020, het moment dat het Coronavirus wereldwijd zorgde voor een hoop onrust en paniek. Het virus was niet alleen een enorme bedreiging voor de volksgezondheid, maar zorgde er ook voor dat de economie korte tijd een klap te verduren kreeg. Consumenten hielden de hand op hun portemonnee vanwege de onzekere situatie waar ze in verkeerden en de vraag naar producten nam af. Dit zorgde tegelijkertijd ook voor een enorme chaos in de Aziatische havens en fabrieken. De daling in de vraag zorgde namelijk voor minder productie en samen met diverse uitbraken onder het personeel resulteerde dit erin dat fabrieken stil kwamen te liggen. Ook de werkgelegenheid in en rondom de havens lag stil. 

Tot het moment dat de vraag weer op gang kwam. Echter was het nu dus zo dat de vraag wel weer toenam, maar dit niet het geval was voor het aanbod. Precies de omgekeerde wereld dus. Veel fabrieken draaiden namelijk nog steeds niet op volle toeren, de productie liep achter en als klap op de vuurpijl lagen containers waarmee producten vervoerd konden worden op de verkeerde plekken (en leeg) stil. Tenslotte was er ook nog eens sprake van een opstopping in het Suezkanaal, waardoor er nog meer vertraging ontstond. Kortom, veel chaos en onzekerheid.

Het resultaat

Al het voorgaande heeft erin geresulteerd dat in sommige gevallen een prijs van een container met wel meer dan 500% is gestegen sinds de uitbraak van het virus. Je kunt je voorstellen dat producenten dit niet altijd voor hun eigen rekening konden nemen en dit ervoor heeft gezorgd dat productprijzen in sommige gevallen dan ook flink zijn gestegen. Om dit te voorkomen zijn veel producenten op zoek naar alternatieven, waaronder productie dichterbij of vervoer via bijvoorbeeld het spoor. Toch is de situatie helaas niet voor iedereen even snel op te vangen en kampen nog veel producenten met hoge transportkosten via zee. Hoe de situatie zich de aankomende periode dan ook zal ontwikkelen is vrij onzeker, maar de kans op lege schappen en hogere prijzen is ook de aankomende periode helaas nog groot. Alleen de toekomst zal het uitwijzen.