Lekkere simpele gerechten voor na het werk

INGEZONDEN - Het diner is wat betreft voedingsstoffen het belangrijkste eetmoment van de dag. Dit komt omdat dit de grootste maaltijd van de dag is en daarmee automatisch ook de meeste voedingsstoffen bevat. 

Het is echter wel het eetmoment dat het meeste moeite kost wat betreft voorbereiding. Dit komt omdat het diner vaak wordt bereid na een lange en slopende werkdag. Vaak wordt er daarom gekozen voor een diner met weinig voorbereidingstijd. Het is daarom erg belangrijk om tal van voedzame doch simpele gerechten te kunnen bereiden! In deze blog geven we je enkele tips die je kunnen helpen bij het snel bereiden van voedingsrijke gerechten.

Voorbereiding

Het bereiden van het avondeten kan enorm vergemakkelijkt worden door een juiste voorbereiding. Deze voorbereiding krijgt op verschillende manieren vorm. Zo kun je voordat je naar de supermarkt gaat alvast een lijstje maken met benodigdheden voor het avondeten. Hierdoor spendeer je aanzienlijk minder tijd in het kopen van de producten en kun je deze bespaarde tijd steken in het koken van het gerecht. Een andere manier om jezelf goed voor te bereiden op het koken van het gerecht is het plannen van verschillende gerechten door de week heen. Als je bijvoorbeeld op maandag een heerlijke Surinaamse bami wilt maken, dan zal dit je waarschijnlijk redelijk veel tijd kosten. Je kunt deze voorbereidingstijd echter halveren door op bijvoorbeeld woensdag of donderdag hetzelfde gerecht te eten. Je halveert de voorbereidingstijd niet letterlijk, maar door direct voor twee dagen te koken ben je voor de andere dag geen voorbereidingstijd kwijt.

Kennis

Je hebt nooit genoeg kennis als het gaat om koken. Blijf je daarom ook altijd inlezen in verschillende keukens en recepten als je een keer een middagje vrij hebt. Hoe meer kennis je hebt van verschillende keukens, hoe gemakkelijker het bereiden van gerechten je ook af zal gaan. Door van veel keukens kennis te hebben kun je deze gemakkelijk combineren in verrassende en snelle gerechten. De verschillende keukens bieden allen namelijk mogelijkheden tot snelle en gezonde gerechten. Als je leert koken uit diverse keukens, dan zijn je mogelijkheden wat betreft snelle en gezonde gerechten dus automatisch groter. Door uit verschillende keukens te leren koken leer je niet alleen extra gerechten bereiden, maar kun je ook gemakkelijker gevarieerd eten! Deze kennis is dus niet alleen goed als het gaat om snelle gerechten, maar zal een toevoeging zijn op je dagelijkse eetgewoonten. Het verbreden van je kennis op het gebied van koken kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je diverse boeken bestellen waarin de keukens staan uitgelegd, maar kun je ook op het internet op zoek naar pagina’s waar verschillende recepten staan. Zo kun je je bijvoorbeeld de ene dag inlezen over Surinaamse recepten en de volgende dag over Javaanse recepten. Probeer hierin niet te veel tegelijk te willen leren. Je kunt de kennis namelijk pas vertalen naar snelle en gezonde gerechten als je de keuken behoorlijk goed kent!