In de herfst eten we massaal stamppotten, maar is dat wel gezond?

INGEZONDEN - Als je uit het raam kijkt is het wel duidelijk; de meteorologische herfst is begonnen.

 Dat betekent eindeloze grijze dagen, meer natte en koude dagen en minder daglicht. Vooral als die echte herfststormen over het land trekken en je helemaal doorweekt thuis komt met je reistas over je schouder, is het heerlijk als er dan zo’n troostrijke en smakelijke stamppot op tafel komt. Het is dan ook niet gek dat we in het najaar massaal aan de stamppotten gaan. Maar is dat nou eigenlijk wel zo gezond?

Een stukje geschiedenis

Dat we juist in het najaar stamppot eten is eigenlijk heel traditioneel. Vroeger moesten de mensen namelijk in de zomer keihard werken op het land. De winter was dan het moment om hier alvast op voor te bereiden door goed stevig te eten, zodat er hard gewerkt kon worden. Een stamppot is natuurlijk ook een hele simpele maaltijd, waar je maar een paar ingrediënten voor nodig hebt; aardappelen en groente. Even koken, stampen en je bent alweer klaar. Het is een typisch Hollands gerecht dat helemaal terug gaat naar de Middeleeuwen. Tegenwoordig stop je gewoon een extra trui in je weekendtas dames of zet je de verwarming wat hoger, maar vroeger zorgen mensen ervoor dat ze een extra vetlaagje kregen. zodat ze de koude winters goed doorkwamen, door worst en spek toe te voegen aan de stamppot. 

Gek op groente

Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt er een stamppot van maken. Een goede stamppot zit dan ook stampvol met groente. Je hebt natuurlijk de klassiekers; boerenkool stamppot, hutspot, zuurkool stamppot en stamppot rauwe andijvie, maar je kunt natuurlijk ook eens iets anders proberen zoals een stamppot met rode kool, spruitjes of pastinaak. Als je ervoor zorgt dat de verhouding groente-aardappelen ongeveer 50/50 is dan is je stamppot al gezonder dan wanneer de aardappelen overheersen. 

Stamp je gezond

Dat extra speklaagje waar de mensen vroeger naar op zoek waren als ze hun stamppot aten is tegenwoordig juist de reden waarom een stamppot niet zo heel goed voor de lijn is. Het aantal calorieën is door de toevoeging van worst, spek en soms ook nog jus, torenhoog. Wist je bijvoorbeeld dat je nog minder calorieën binnen krijgt wanneer je een patatje mayo eet? Toch is een stamppot door de grote hoeveelheid groenten en dus vitamines wel een veel gezondere maaltijd, ondanks de calorieën. Of jouw stamppot gezond is, hangt dus heel erg af van de bereiding. Zo zijn er een aantal aanpassingen die je kunt maken op de klassieke stamppot met worst/spek en jus zodat je niet telkens je sporttas hoeft te pakken om al die calorieën weer te verbranden. Zo kun je de worst ook prima eens vervangen door vis, of een vegetarische vervanger. Of vervang de spekjes eens door pijnboompitjes. Wil je per se jus bij je stamppot? Verdun het dan eens met een beetje water zodat je minder vet binnen krijgt. Stampen doe je met melk in plaats van boter en jus als smaakmaker laat zich ook goed vervangen door een klein likje mosterd. Ook bij stamppotten geldt dat variatie gezonder is dan eenzijdigheid. Kies dus niet steeds voor de klassiekers maar stamp ook eens iets anders.




Koop lokaal - bij onze vrienden

Agenda Heerenveen

Wees loyaal – aan onze vrienden