Flyers ontwerpen met gratis Adobe tools

INGEZONDEN - Beter onder de aandacht komen bij je doelgroep? Je kunt nu gratis reclamemateriaal ontwerpen met behulp van Adobe tools. 

Denk aan flyers of menukaarten die in de bus bezorgd kunnen worden bij potentiële klanten. We vertellen je hoe het werkt en gaan in op het effect ervan.

Adobe Photoshop voor ontwerp

Met Adobe Photoshop kun je je afbeeldingen helemaal naar wens aanpassen. Met behulp van lagen kun je diverse effecten creëren en afbeeldingen en tekst dusdanig netjes in elkaar over laten lopen. Zo zorg je voor een sterk geheel. Rode ogen en pukkels zijn weg te halen indien je personen op de afbeeldingen hebt staan. Gaat het om menukaarten, dan kun je ook gerechten perfect vormgeven.

Photoshop is normaal een prijzig programma, maar je kunt het een maand gratis gebruiken. Lang genoeg om materiaal te ontwerpen voor je business. Je kunt hier de gratis trial van Adobe Photoshop downloaden.

Adobe Illustrator voor logo’s en lettertypen

Wil je je huisstijl aanpassen? Dan kun je dat doen met Adobe Illustrator voor het opmaken van logo’s en eigen lettertypen. Dit grafische programma is een ideale aanvulling op Photoshop. Speel eens met de tool en ga voor een creatief design.

Call-to-action

Zorg dat je flyers of menukaarten een call-to-action bevatten. Zo zet je aan om actie te ondernemen. Het bieden van een korting, of in het geval van restaurants een aantrekkelijk voordeelmenu, werkt vaak uitstekend. Verwijs potentiële door naar een digitaal kanaal (bijvoorbeeld een website) voor meer informatie. Zo kun je de effectiviteit beter meten.

Effectiviteit van flyers

Soms wordt onterecht gedacht dat flyers geen tot weinig effect hebben. Het tegendeel is echter waar, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Het kan zelfs beter werken dan digitale reclame. Dat komt omdat ze langer in het geheugen blijven hangen. Bovendien worden flyers vaak nog even op tafel gelegd, waardoor je ook op een later moment nog eens met de boodschap in contact komt.

Flyers zijn vooral interessant om in te zetten wanneer je doelgroep zich in de omgeving bevindt (lokale verkoop). Als restaurantbeheerder kan het (zeker in tijden van Corona en restaurantsluiting) uitkomst bieden om de verkoop voor afhalen/bezorging te stimuleren.

Doelgroepsgericht verspreiden

Na het drukken van de flyers kun je ze gaan verspreiden. Dit kun je laten doen, maar om kosten te besparen kun je het natuurlijk ook zelf doen. Het betere weer is in aantocht, dus waarom maak je er geen wandeluitje in de omgeving van? Tip is om gericht te bepalen welke wijken aansluiten bij je boodschap. Wie is je doelgroep en waar wonen ze? Zet je missie uit en ga voor meer succes!