Een bedrijfswagen aanschaffen: alle beweegredenen op een rijtje

INGEZONDEN - Voor veel startende ondernemingen is een bedrijfswagen aanschaffen het allereerste waaraan gedacht wordt. 

Andere bedrijven verdiepen zich hier later in, wanneer zo'n aankoop niet direct voor de hand ligt. In beide gevallen is de aankoop van een bedrijfswagen, bijvoorbeeld de populaire Volkswagen Transporter een verstandige investering. We zetten alle beweegredenen nog eens op een rijtje.

Logisch: vervoer van goederen en personen

De eerste kraakheldere reden om een bedrijfswagen aan te schaffen is de mobiliteit. Wanneer een bedrijf zowel personen als goederen kan vervoeren wordt de flexibiliteit verhoogd. Op de website van DUTCH Vans, de grootste aanbieder van tweedehands bedrijfswagens, is een ruime sortering per merk te vinden: van Volkswagen Transporter tot Iveco Daily tot Mercedes-Benz Vito en van bakwagen met koeling tot multifunctionele bestelbus met laadruimte en plek voor zes personen.

Afzetgebied uitbreiden

Met die mobiliteit is een ondernemer beter in staat zijn afzetgebied uit te breiden. Werkzaamheden op locatie uitvoeren is één, maar een simpele afspraak kunnen bezoeken zonder daarbij van anderen of het openbaar vervoer afhankelijk te zijn, biedt de mogelijkheid om een product of dienst landelijk aan te bieden. Dat is voor veel ondernemingen het ultieme doel. Met een bedrijfswagen is geen adres te ver.

Een bedrijfswagen maakt indruk

Die afstanden kunnen weliswaar ook met de eigen wagen afgelegd worden, maar ideaal is dat niet. Soms heeft de partner de auto nodig. Bovendien wordt het vervelend als de gezinsauto op vrije dagen steeds aan het werk herinnert. Maar bovenal: een ondernemer straalt geen professionaliteit uit als hij met een 'gewone' auto voor komt rijden. Wanneer er een bus arriveert met de bedrijfsnaam erop, weet men direct met wie men van doen heeft. Het maakt meer indruk.

Rijdende reclame

Dat brengt ons automatisch bij het volgende belangrijke punt: die professionele uitstraling en meer indruk worden versterkt met het bedrijfslogo op de zij- en eventueel achterkant. Het is simpelweg gratis reclame, een rijdend billboard. In het drukke Nederland, met al die files, is gezien worden geen koud kunstje. Mensen onthouden onbewust de naam van het bedrijf, zeker als er een opvallend logo of originele punchline bij staat.

Tot slot enkele tips

Naast reclame is de bestelbus, bakwagen of personenbus een rijdend visitekaartje, in die zin dat ook de rijstijl en uitstraling onthouden worden. Enkele tips om een goede indruk te maken: hou de cabine altijd netjes, reinig het exterieur regelmatig en wees een hoffelijke chauffeur. Een ingehuurde coach, interim directeur of planner maakt natuurlijk geen beste indruk als de cabine rommelig is. En niemand wil een product of dienst aanpakken van een bumper klevende en rechts inhalende chauffeur.