INGEZONDEN - 2022 is het jaar dat alles weer als vanouds werd. Na die lockdowns en vele coronaregels kon bijvoorbeeld de horeca weer open. 

Ondanks dat het al snel weer erg normaal voelde dat alles weer kon, bleven er toch wat trends vanuit de coronatijd hangen. Zo ook trends rondom drankjes. Hieronder lees je meer over opkomende drankjes in 2022.

Wat zijn ready to drink cocktails?

Misschien heb je er al wel eens over gehoord, maar er zijn ready to drink cocktails. Deze cocktails zitten in de meeste gevallen verpakt in een blikje. De cocktails zijn erg makkelijk te gebruiken. Je kunt het bijvoorbeeld kopen in online slijterij, waarna je hem alleen maar open hoeft te maken en op te drinken. Dit scheelt een hoop tijd en moeite in vergelijking als je het zelf allemaal zou moeten maken. De doelgroep die deze drankjes voorheen het meeste dronken was de jeugd, maar tegenwoordig is het ook bij oudere doelgroepen niet meer te missen.

Wat zijn de voordelen?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen was het drankje eerst vooral populair onder de jeugd, maar nu ook voor oudere doelgroepen. De reden hiervan is dat ten eerste de smaak en het aanbod verbetert is. Daarnaast is het drankje erg makkelijk in gebruikt. Je hoeft je niet druk te maken over bijvoorbeeld de ingrediënten die in een cocktail zitten en koopt gewoon een ready to drink cocktail. Dit scheel tijd en moeite. Daarnaast is het ook beter voor de gezondheid. Door de coronatijd zijn mensen meer bezig met hun gezondheid. Bij dit drankje nuttig je een lager percentage aan alcohol. Er zit 5% tot 15% in een ready to drink cocktail. Dat is veel minder dan wanneer je bijvoorbeeld een fles wodka koopt.

Ben jij al bekend met Hard Seltzer?

Hard Seltzer is een alcoholisch drankje dat laag in alcoholpercentage en calorieën is. Dit drankje was in 2020 erg populair in de Verenigde Staten. In 2022 begint hij ook in Nederland steeds populairder te worden. Een producent waar je het drankje van zou kunnen kennen is Stëlz. De kleur van het drankje is transparant en de ingrediënten die er inzitten zijn koolzuurhoudend water, alcohol en natuurlijke smaakstoffen. De smaakstoffen kunnen erg verschillen van elkaar. Het percentage aan alcohol wat er in de drankjes zit is erg laag. Dit zit ongeveer rond de 5%.

Hoe speelt de horeca in op ready to drink cocktails?

Doordat veel mensen nu gebruik maken van de ready to drink cocktails, zullen ze ook minder snel naar de horeca gaan. Voor de horeca is het dus van belang dat ze een manier vinden om de mensen toch naar hun toe te trekken. Om toch gasten naar zich toe te trekken, bedenken ze creatieve belevingswijze die de gasten ervaren tijdens het drinken van hun favoriete drankje. Hierbij kun je denken aan stoom, rook of schuim op hun drankje. Hierdoor kan bijvoorbeeld de textuur en temperatuur van het drankje veranderen en ziet hij er bovendien anders uit. Dit prikkelt de zintuigen van de gasten.

Populariteit onder alcoholvrije drankjes

Niet alleen de alcoholhoudende drankjes zijn erg populair. Hierboven heb je al eerder kunnen lezen dat mensen door de coronatijd meer bezig zijn met de gezondheid. Hierbij is het ook belangrijk weinig tot geen alcohol te drinken. Gelukkig heb je daarvoor verschillende alcoholvrije drankjes.