Bij Mark Muller van Euphoria in Heerenveen is geen vraag te gek

HEERENVEEN - “Misschien een heel gekke vraag hoor, maar…?” Een veel gehoorde vraag, maar bij Euphoria in Heerenveen is geen vraag te gek. Sterker nog, ze zijn gek op deze vragen en beantwoorden met veel plezier al je vragen op het gebied van erotiek en seksualiteit.

Dat blijkt wel als wij een interview hebben met de eigenaar, Mark Muller, die inmiddels 4,5 jaar aan het roer van de erotiekwinkel staat om een positieve lading aan seksualiteit te geven. We blikken met Mark terug op 4,5 jaar Euphoria.

 

Sfeer, laagdrempeligheid en openheid zijn hier de juiste woorden. Je kunt gewoon even naar binnenlopen om onder het genot van een kopje koffie of thee gezellig rond te neuzen of te winkelen. En met succes: de erotische producten gaan als warme broodjes over de toonbank en inmiddels verwijzen ook medische specialisten door naar de winkel voor advies, volgens Mark. Mark Muller is een twee meter lange vrolijke Gorredijkster,  inmiddels 31 jaar oud, gelukkig getrouwd en trotse vader van twee kinderen. Goedlachs verwelkomt hij ons in zijn  taboevrije winkel aan de Lindegracht 43 in Heerenveen.

“Heel mooie en bijzondere gesprekken”

“Seksualiteit gaat over gevoel en persoonlijke beleving”, legt Mark uit. “Vaak vloeien er uit de vraag ‘misschien een heel gekke vraag, maar…?’ juist heel mooie en bijzondere gesprekken voort over bijvoorbeeld seksproblemen of juist emotionele en euforische ervaringen. Bij ons is alles bespreekbaar – van BDSM en (anaal)speeltjes tot orgasmekloof en dameskleding voor heren. Taboes staan niet in ons woordenboek. Laat ik het zo zeggen: wij kijken in ieder geval nergens van op en niets is raar.”

Samen met Myneke, Akkie, Desirée en Esther bestiert Mark zes dagen per week met heel veel passie en plezier de winkels in Heerenveen én Leeuwarden. Allen op een eigen manier en vanuit een gezonde interesse voor seksualiteit. “Iedereen is voor de eerste keer zenuwachtig, wij laten eenieder eerst rustig rondkijken. Toch merken we dat na één seconde vaak het ijs al gebroken is. Het is voor ons heel normaal om over seks en erotiek te praten en we nemen – indien gewenst – uitgebreid de tijd om hierover te praten met mensen. Wel op een zo normaal mogelijke manier en met een no nonsense-instelling. We zijn trots op onze kwaliteitsproducten en we gaan mee met de tijd. Zo hebben we voor eenieder wat wils. ‘Een warenhuis, maar dan veel leuker’, noem ik het wel eens. Laatst zei een stel nog tegen ons: ‘Het is net of ik een nieuwe auto sta uit te zoeken’.”

Bekkenbodemproblemen, vaginisme en erectieproblemen

Steeds vaker krijgen de medewerkers naast de spannende vragen, ook medische vragen. “Het is een goed teken dat ook medisch specialisten het belang van ons werk inzien”, vindt Mark. “De laatste tijd zien wij regelmatig mensen die op advies van therapeuten, gynaecologen en artsen zijn doorverwezen naar Euphoria. Hierbij kan het gaan om vragen over bekkenbodemproblemen, vaginisme en erectieproblemen. Het is onze taak om mensen op hun gemak te stellen en hierover in gesprek te gaan. Het doel? Bespreekbaar maken, want het is niks geks om je voor te schamen. Zo hebben wij dilatoren om vaginisme te verhelpen, crèmes voor een langere erectie, maar ook libidomiddelen, verzorgende crèmes en SOA-testen behoren tot ons assortiment. Soms blijkt een goede massageolie, glijmiddel, een vibrator of één van onze erotische spellen de juiste oplossing! Het is te allen tijde maatwerk en afhankelijk van degene die wij tegenover ons hebben.”

“Als iemand dit kan, dan ben ik dat wel”

Op 27-jarige leeftijd verruilde Mark Muller de pakken melk, vers fruit en gehakt uit de supermarkt voor glijmiddel, dildo’s en buttplugs. Vanwaar deze switch?

Mark: “Na negen jaar werkzaam te zijn geweest in de supermarkt, waarvan vijf jaar als assistent-bedrijfsleider, was ik toe aan iets nieuws. Liefde, seks en muziek zijn altijd al de mooiste dingen in mijn leven. Naast ondernemer ben ik bassist in een coverband. En hoe mooi is het om deze drie dingen te combineren enerzijds als hobby, anderzijds als werk. Ik heb altijd bijzondere interesse gehad op het gebied van seksualiteit. Sinds mijn veertiende zocht ik altijd alles op internet en de projectweek op mijn christelijke middelbare school was de kers op de taart. Die week stond in het teken van relaties en seks, we deden workshops en kregen voorlichting van het COC. Mede hierdoor kwam ik op zeventienjarige leeftijd erachter dat ik biseksueel ben. Dat kan dus ook nog, dacht ik. Al met al was deze projectweek mij echt vet veel waard, wij waren helaas de laatste lichting.

Zelf heb ik later ook voorlichting gegeven op scholen over LHBT om jongeren bewust te maken van (voor)oordelen en stereotypen. De keuze om ondernemen en mijn passie voor seksualiteit samen te voegen door een erotiekwinkel te beginnen, was dan ook snel gemaakt. Als iemand dit kan, dan ben ik dat wel.”

Porno geeft vaak een valse verwachting

 

Mede dankzij crowdfunding werd zijn droom werkelijkheid en leeft Mark deze droom iedere dag weer. “Er gebeuren zoveel mooie en leuke dingen in het contact met mensen. Je ziet relaties en mensen van alle leeftijden opfleuren. Het ene moment zit je aan tafel met schoolgaande jeugd de werking van het menselijk lichaam uit te leggen en geef je ze een condoom mee, het andere moment stapt er een verlegen jongeman binnen met vragen over een masturbator en weer even later adviseer je een man en vrouw die op zoek zijn naar een speeltje voor hem om samen te gebruiken.

Ik merk nog steeds de drempel om over seksualiteit te praten, wat ik begrijp. Vaak geeft porno een valse verwachting over bijvoorbeeld de duur van een vrijpartij, grootte van een piemel of het vrouwelijk orgasme. Over het algemeen leert men wat spannend en leuk is, maar de eigen ervaring of het eigen gevoel bij seks wordt vaak niet meegenomen. Hierdoor weet men soms niet wat er allemaal mogelijk is.”

Vibrator

Toch is deze drempel al aanzienlijk verlaagd. We merken dat als mensen eenmaal bij ons binnen zijn geweest, er meestal vervolgbezoeken komen. Inmiddels hebben we al veel vaste klanten waarmee we via onze chatfunctie op de website en social media, via mail en telefonisch goed contact hebben.

Laatst was er een vrouw van zestig die bij ons in de winkel een vibrator kocht om samen met haar man te gebruiken. Rond 18:15 uur liep ze de winkel uit en toen ik eenmaal thuis was, had ik allemaal gemiste oproepen. Ik belde terug en het bleek de vrouw uit de winkel te zijn. Ze zei dat haar vibrator niet aan wilde en daarom belde ze om te vragen hoe dat kon, maar dat het inmiddels was gelukt en dat ze op het punt stond om hem te gaan proberen met haar man.”

Geen ordinaire bedoening

De openheid van de winkels –  twee fysieke winkels én een webshop – laten zien dat het er geen ordinaire bedoening is en dat ze geen pornografiegerichte plekken zijn. Verre van dat. “Ik wilde de drempel om een erotiekwinkel binnen te stappen, verlagen. De keuze voor de locatie was dan ook erg belangrijk: pal tegenover het bruisende horecaplein, gelegen aan de populaire winkelroute. Een winkel voor elk winkelpubliek en die vind je niet in afgelegen steegjes. Geen dichtgetimmerde etalages, maar een flinke glazen voorgevel, met producten die gezien mogen worden, benadrukken de openheid. We hebben moderne en nette erotiekwinkels met een licht interieur en een chique uitstraling. De winkel is strak en overzichtelijk ingericht, alle producten zijn netjes uitgestald. De productverpakkingen hebben geen afbeeldingen die niets aan de verbeelding overlaten en wij dragen gewoon alledaagse kleding, geen uitdagende pakjes.”

200%

Waar veel bedrijven de omzet zagen dalen tijdens de coronacrisis, draaiden de winkels met erotische artikelen overuren. Hoe zat of zit dat bij Euphoria?
Mark: “Aan het begin van de coronacrisis zagen we een daling en was het even spannend, maar de winkel in Heerenveen en de webshop draaien inmiddels een index van 200% ten opzichte van vorig jaar. Leeuwarden draait de afgelopen maanden rond de 160% ten opzichte van vorig jaar, toen Christine Le Duc daar nog zat. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat de aanloop naar onze fysieke winkels alleen maar meer wordt, het is ook gewoon echt gezellig. Ik denk dat het ook te maken heeft met de combinatie. Door online en in de winkels hetzelfde assortiment aan te bieden en door het persoonlijke contact via social media, telefonisch of mail is de drempel lager om bij ons te bestellen. Daarnaast kan men via een computerscherm alvast een indruk opdoen van onze collectie en deze in de winkels daadwerkelijk voelen en zien. Zo kunnen ze bij ons bijvoorbeeld ervaren hoe groot iets is, hoe het vibreert, hoe stil het is et cetera.

Lingerie en andere kledij kan worden gepast in een van onze paskamers. De één heeft meerdere bezoeken nodig, de ander slaat meteen een heleboel in. Het mag en kan allemaal!”

Voor het eerst

“Veel mensen die voor het eerst over de vloer komen bij ons - of ze nu vijftien jaar zijn of zeventig, man of vrouw, hetero of LHBT, alleen of samen zijn - vertellen blij te zijn dat ze de stap hebben durven nemen om naar binnen te lopen”, besluit Mark. “Achteraf gezien was de spanning nergens voor nodig!”

Door: Anniek van der Bijl




Koop lokaal - bij onze vrienden

Agenda Heerenveen

Wees loyaal – aan onze vrienden