De wereld rond ‘Night Of The Koemarkt’, Het festival dóór Heerenveen en vóór Heerenveen

Foto: Fimke Groenewoud

HEERENVEEN - Het geliefde grootste gratis muziekevenement van Friesland, de Night Of The Koemarkt in Heerenveen, kan na een paar jaar afwezigheid eindelijk weer plaatsvinden. 

Op vrijdag 24 juni en zaterdag 25 juni - met natuurlijk het hoogtepunt, het NOTK Promsconcert - vult het evenement het Crackplein in Heerenveen, en er komt dit jaar nóg een NOTK: rond kerst zal er ook een XMAS-editie zijn. Twee ambassadeurs van het festival, Jan Rinzema en Fiona de Bruijn, vertellen over wat er allemaal aan vooraf gaat om in Heerenveen zo’n mooi muziekfeest neer te kunnen zetten.

“De afgelopen keer (2019 – red.) kwamen er zo’n veertienduizend bezoekers op de Night Of The Koemarkt”, vertelt Jan Rinzema. “Het zijn niet alleen mensen uit Heerenveen. Het feest heeft inmiddels veel naamsbekendheid en trekt mensen uit de hele regio. Dit jaar wordt de 24ste editie, dus volgend jaar hebben we een klein jubileum en dan willen we graag groot uitpakken. Daar zijn we nu al voor aan het zaaien en contacten aan het leggen.”

Wat doen ambassadeurs?

Fiona de Bruijn: “Als ambassadeurs vertegenwoordigen wij de Night Of The Koemarkt op het gebied van sponsoring. Het is belangrijk dat wij dit doen, zodat het festival gratis kan blijven voor bezoekers. Wij doen dit door namens het festival naar buiten te treden en ondernemers en bedrijven in Heerenveen en omstreken te benaderen. Wij laten hen op een leuke en prettige manier de voordelen van het sponsoren zien en vragen of zij een bijdrage willen leveren. Los van dat het een superleuk feest is, is het door de naamsbekendheid van het festival voor bedrijven interessant om sponsor te worden. We proberen ons zo goed mogelijk in de sponsoren te verplaatsen. Dat is wel hoe wij willen werken. Ik voel me ook verantwoordelijk, want ik ben toch degene die iemand als het ware uitnodigt en ik vind het belangrijk dat zij een leuke tijd hebben.”

Wat krijgen de sponsoren terug voor hun bijdrage?

Fiona: “De sponsoren krijgen kaarten voor het VIP-deck en worden daar ontvangen door een gastvrouw. Wij als ambassadeurs zijn daar ook om sponsoren aan elkaar voor te stellen. Het gaat niet alleen om het moment van binnen komen, het daadwerkelijk zaken doen. Het gaat ook om prettig contact en een leuk gesprek. Ik probeer het altijd luchtig te houden. Je wilt graag een relatie opbouwen voor langere tijd.”

Jan Rinzema: “Je hebt ook sponsoren die de kaarten voor het VIP-deck aan anderen geven en zelf liever in het publiek staan. Die sturen er dan bijvoorbeeld collega’s of relaties naartoe. Het VIP-deck is leuk voor ondernemers om elkaar te ontmoeten en elkaar te leren kennen. Voor hun bijdrage krijgen zij een hapje en drankje en ook prachtig zicht op het podium. Op het VIP-deck zit je namelijk wat hoger dus je kijkt over het publiek heen.”

Waarom zijn jullie ambassadeur geworden?

Fiona: “Dit is voor mij de eerste ronde als ambassadeur. Ik ben in 2020 gestart, maar toen kon het feest steeds niet doorgaan. Voordat ik ambassadeur ben geworden was ik zelf sponsor van het feest. Ik vind het festival superleuk en ik geloof dat als je ergens heel enthousiast over bent je het ook goed kunt verkopen. Daarnaast heb ik zelf gezien wat voor exposure sponsoring kan opleveren voor ondernemers.

Ook vind ik het heel leuk om iets te doen voor Heerenveen. Het zijn ook mijn eigen kinderen, vrienden en klanten die erheen gaan. Ik verricht mijn inspanningen indirect ook voor hen. Wij doen het allemaal vrijwillig, maar het geeft je heel veel terug. Je komt bij veel  bedrijven binnen en je leert veel nieuwe mensen kennen. En het is dan de kunst om je verhaal zo te brengen dat mensen denken: daar moeten wij bij zijn! Dat vind ik het mooie ervan.”

Jan: “Ik ben ambassadeur geworden omdat ik graag een bijdrage wil leveren om het feest gratis te houden voor Heerenveen. En je merkt dat veel ondernemers er ook zo over denken en meestal willen ze het jaar daarop graag weer meedoen. Ze doen het in feite ook voor hun eigen klanten die het festival graag bezoeken.”

Bijna een bedrijf

“Daarnaast word ik er heel enthousiast van,” vervolgt Jan Rinzema, “want je organiseert een feestje voor Heerenveen en wat is er nou leuker? De organisatie is bijna een bedrijf, met zoveel vrijwilligers zijn we. Iedereen doet het erbij en zet zich er 100% voor in. Fiona is ook superenthousiast en gaat als een dolle. Ik doe dat ook. Ik verstuur mails en ik bel ondernemers op. En sommige sponsoren hoef ik zelfs niet eens te bellen, want die melden zich vrijwillig al. Het sponsorgeld was al bijna overgemaakt voordat ik kon bellen!”

Andere dynamiek dankzij de dames

Naast Jan Rinzema en Fiona de Bruijn zijn er nog meer ambassadeurs. Jan: “In totaal zijn we met z’n vijven, Jan Wassens, Rutger de Vries en Marjan Meibos zijn ook ambassadeur. Rutger de Vries wilde graag het stokje overnemen van zijn vader Tjitze de Vries, die in 2020 plotseling kwam te overlijden. We zijn allemaal rond 2020 gestart en er zijn de afgelopen twee jaar veel nieuwe leuke ideeën bijgekomen die er nog niet waren. De vorige commissie was meer een ‘herencollectief’; nu zitten er ook een dames bij. En dan krijg je toch een andere dynamiek.

We willen de hele wereld rondom de Night Of The Koemarkt ook weer leuker en beter maken. Iets neerzetten waar we de komende jaren mee vooruit kunnen. Daar hebben en willen wij wel een flinke slinger aangeven.”

Het hart van Friesland

Fiona: “We proberen het steeds professioneler te maken, door bijvoorbeeld een leuke aftermovie te produceren. Die beelden kunnen we volgend jaar ook weer meenemen naar de sponsoren. Zo van: jij wil daar toch ook aan bijdragen?! Maar we willen uiteraard ook een paar ideeën bewaren voor het jubileumjaar 2023.”

Jan: “Eén van de dingen die dit jaar bijvoorbeeld anders is, is het nieuwe logo voor het festival. Eerst stond de ster van Heineken erin en stond er ‘gouden plak’ bij. Eigenlijk zijn dat gewoon sponsoren van het festival. Dat kan je in het begin doen, maar dat wilden we als organisatie niet meer. Night Of The Koemarkt is Night Of The Koemarkt. Ook hebben we een Fries pompeblêd  toegevoegd aan het nieuwe logo, want het gaat toch om het grootste gratis muziek evenement in het hart van Friesland!”

Reüniegevoel en familiefeest

Fiona: “Night of the Koemarkt is echt een feest voor jong en oud. Het is voor jongeren een leuk festival omdat het zo laagdrempelig is. De toegang is gratis en vaak gaan hun ouders er ook naartoe. Ik kan me de afgelopen keer nog goed herinneren. Zangeres Maan had net The Voice gewonnen en kwam optreden in Heerenveen. Mijn dochter was helemaal enthousiast om naar het centrum te gaan om haar in het echt te kunnen zien. Daar doen we het voor!”

Jan: “Er zijn inderdaad ook complete gezinnen die komen. Je ziet vaak dat het stokje overgedragen wordt van ouder op kind. Na 25 jaar is het leuk om te kunnen zeggen dat het echt een familiefeest is geworden. Night of the Koemarkt geeft mij persoonlijk altijd een reünie gevoel. Je komt allemaal bekenden tegen waar je leuk even een borrel mee kunt drinken. Ik heb nog nooit iemand achteraf horen zeggen: ‘Wat een stomme avond.’ Iedereen houdt van gezelligheid, een drankje en muziek. Een geweldige avond met elkaar hebben, terwijl we elkaar ontmoeten, met elkaar praten, met elkaar dansen en met elkaar drinken, daar draait Night Of The Koemarkt om!”

Meer informatie

Night of the Koemarkt volg je op Instagram en Facebook of via de website www.nightofthekoemarkt.com. Hier lees je welke artiesten er dit jaar komen, en hoe je sponsor kunt worden.

Door: Fimke Groenewoud