Stichting Playing for Success laat kinderen groeien

Algemeen
Afbeelding

HEERENVEEN - Vóór aanvang van ieder thuisduel van sc Heerenveen ligt er in de middencirkel een groot rond doek. 

Bij een aantal wedstrijden mag dit van het veld worden gedragen door de kinderen die deelnemen aan het programma ‘Playing voor Success’. Zo beleven zij alle hectiek rondom de wedstrijd met het gezang van de tribunes, de sfeerverlichting, de muziek, het vuurwerk en de spelers die het veld betreden, kortom een onvergetelijke ervaring.

‘Playing for Success’ is een naschools programma voor kinderen, die om uiteenlopende redenen op school niet de prestaties leveren die van ze verwacht mogen worden. Het project richt zich op leerlingen van 10 tot 14 jaar, dus op kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs en de eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs, die wel een steuntje in hun rug kunnen gebruiken. Een gebrek aan zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld, een gebrek aan motivatie, een moeilijke thuissituatie, gepest worden of moeite hebben met concentreren zijn zaken die de begeleiders van het project vaak tegenkomen. ‘Playing for success’ gaat ervoor om voor deze kinderen een positieve ommekeer teweeg te brengen.

Leerling zelf aan zet

Jochem Jousma is centrummanager van Playing for Succes Zuid-Friesland. Samen met docent Klaas Rozema maakt hij zich sterk voor alle kinderen die deelnemen aan dit project. Het is belangrijk dat ze allemaal gehoord en gezien worden. “Wanneer de kinderen aan het programma beginnen, stellen ze zelf hun persoonlijk leerdoel op. Ze schrijven hun eigen motivatie waarom ze op een bepaald vlak willen groeien”, vertelt Jousma. “Na tien lesmiddagen wordt er naar aanleiding van dit leerdoel geëvalueerd. Onze ervaring is dat we vaak versteld staan van de progressie die de leerlingen maken en die ze ook zelf ervaren. Een flinke zeven of zelfs een negen zijn cijfers die we tegenkomen, wanneer ze zelf hun voortgang mogen beoordelen.”

Leren met een WOW-factor

Playing for Success biedt kinderen een unieke kans om zichzelf te ontwikkelen. Jousma: “We nemen de leerlingen na schooltijd mee naar onze wereld waar de entourage van topsport en onderwijs samenkomen. Deze WOW-factor zorgt ervoor dat ze zich speciaal en gezien voelen. Wij bieden tien weken lang een afwisselend lesprogramma aan, waarbinnen alle kinderen goed kunnen werken aan hun persoonlijke leerdoel. Dit leerdoel heeft te maken met onze vier pijlers: motivatie, samenwerken, zelfvertrouwen en zelfstandigheid. De gevarieerde lessen sluiten goed aan bij de verschillende interessegebieden van de leerlingen, waardoor ze alle kans krijgen om weer in hun kracht te gaan staan. Denk hierbij aan sport en spel, vliegen met een drone of toneel/drama.”

Groeien door succeservaringen

Klaas Rozema is de docent die dit allemaal in goede banen leidt. Hij wordt hierin bijgestaan door een aantal enthousiaste stagiaires. Een groep van vijftien kinderen heeft meestal vier, soms zelfs vijf personen, bij wie ze met hun vragen en bevindingen terecht kunnen.

“Wij gaan ervoor dat ze hier prachtige ervaringen opdoen, waar ze na afloop van het project mee verder kunnen in hun leven. Het krachtige en afwisselende lesprogramma van Playing for success laat de leerlingen succeservaringen opdoen, waar ze veel van leren. In het grote Abe Lenstra Stadion doen ze bijvoorbeeld een puzzeltocht, waarbij ze QR-codes en letters moeten opsporen. Samen zullen ze de oplossing moeten vinden. We gaan ook naar de klimwand in Sportstad. Wat we hier zien is dat kinderen boven zichzelf uitstijgen en helemaal naar boven klimmen. Of dat ze juist heel goed hun grens aangeven. Ze klimmen tot een bepaalde hoogte en besluiten niet verder te gaan. Ook het Posthuis Theater is zo’n speciale omgeving. Daar kunnen ze op een echt podium leren spreken en toneelspelen.

Voorafgaand aan een thuiswedstrijd van sc Heerenveen mogen de kinderen het grote ronde doek van het veld dragen, waardoor ze de hectiek rondom een wedstrijd van dichtbij kunnen ervaren. Een spannende, unieke belevenis voor hen allemaal. Op deze manier proberen we de leerlingen elke les opnieuw een stap buiten hun comfortzone te laten zetten. Zo ontdekken ze dat ze veel meer in hun mars hebben dan ze zelf dachten.

Ambassadeur Joey van den Berg

Ambassadeur van Stichting Playing for Success Zuid-Friesland is oud-voetballer Joey van den Berg. “Het is een heel mooi project dat op een speciale locatie wordt aangeboden. Want hoe vaak komt het voor dat je les mag krijgen in het stadion van sc Heerenveen? Als ik zelf op die leeftijd wel een steuntje in de rug had kunnen gebruiken, dan was ik hier vast warm voor gelopen. Het doel is om de kinderen een ‘boost’ te geven zodat ze met meer vertrouwen en plezier naar school gaan en dus gelukkiger zijn.”

Door: Gea de Jong-Oud