Inclusieve speelplekken in de wijk De Greiden "Samen spelen, samen leren, samenwerken"

HEERENVEEN - Ook in de Heerenveense wijk De Greiden is het lenteweer aan het doorbreken en dat betekent dat de kinderen in de wijk weer volop kunnen gaan spelen op de meer dan twintig speelplekken die in de verschilende buurten te vinden zijn.

De grote 'speeltuin De Greiden’ aan de Smelleken, waar kinderen van 0 tot en met 12 jaar op een oppervlakte van 3500 m2 op en rond zeventien toestellen kunnen spelen, is de trots van wijkvereniging BUITENgewoon De Greiden, maar de vereniging wil ook graag dat andere speelplekken in de wijk beter toegankelijk worden. Dat kost tijd en geld, maar vooral ánders kijken naar speelplekken.

Er zijn verschillende locaties in de wijk De Greiden waar kinderen samen kunnen spelen. De ene plek is weliswaar mooier en groter dan de andere en sommige speelplekken verdienen wellicht wat meer aandacht, maar spelen kan overal. En spelen móét. Door te spelen met andere kinderen ontwikkel je jezelf en leer je vaardigheden die je de rest van je leven nodig hebt.

Negen op de tien speelplekken voldoen niet

Veel kinderen met een handicap moeten echter in hun eentje spelen. Veel speelplekken zijn voor hen ontoegankelijk. In Nederland zijn negen op de tien speeltuinen niet toegankelijk voor kinderen met een beperking. Terwijl spelen juist voor hen zo belangrijk is. Kinderen met en zonder beperking moeten samen kunnen spelen. Dat kan bij de  grote, veilige en uitdagende speeltuin De Greiden, voor álle voor kinderen. Natuurlijk zijn kinderen van buiten de wijk ook welkom!

Nog niet heel lang geleden was het echter niet zo vanzelfsprekend dat ook kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking in de speeltuin De Greiden terecht konden. Natuurlijk waren zij welkom maar lang niet alle speeltoestellen en speelplekken op het terrein waren uitnodigend en geschikt om juist deze doelgroep ook toegankelijkheid te bieden.

Inclusieve speetuin

Door samenwerking met en hulp van de gemeente, ontwerpers, zorgverleners, scholen en ouders is dat in De Greiden wél heel goed gelukt. Het bestuur van de Speeltuinvereniging werkt onder andere samen met de Speeltuinbende, Jantje Beton,  Caleidoscoop, Stichting Moeders Ondersteunen Moeders, de lokale politiek, de gemeente Heerenveen en de wijkvereniging BUITENgewoon de Greiden om de speeltuin mooi te maken en mooi te houden voor iedereen. Daarbij zijn er ook adviezen ingebracht door onder andere Zorginstelling Talant, Tigra Fysiotherapeuten, Ergo Actief, OBB Ingenieurs, Heerenveens initiatief Toegankelijkheid (HiT) en de Meester Duisterhoutschool, de school voor Speciaal Onderwijs. Samen hebben deze organisaties bijgedragen tot een inclusieve speeltuin.  Best uniek want voordien waren er slechts op drie andere plekken in Friesland van deze speelplekken.

Niet in een hoekje

Een hoekje in een speeltuin  speciaal voor kinderen met een handicap maakt deze kinderen weer tot een uitzondering en maakt het voor hen en de andere kinderen lastig elkaar te ontmoeten. En elkaar ontmoeten, daar draait het nu net om. En daar is in De Greiden ook goed over nagedacht. Om een speelplek toegankelijk te maken, moet je al vanaf de tekentafel rekening houden met kinderen die anders spelen, zoals kinderen die in een rolstoel zitten, blind zijn, of autisme of een verstandelijke beperking hebben. Daarnaast moeten gezinnen met een gehandicapt kind zich welkom voelen: elk kind wordt uitgenodigd om - op zijn eigen manier - mee te doen.

Op een goede speelplek kunnen alle kinderen groeien. Hoe vaker een kind er speelt, hoe bespeelbaarder de speelplek wordt, ongeacht handicap. In de speeltuin staan verschillende bankjes om even uit te rusten en er is een grote picknicktafel aanwezig. Kom gerust eens langs om uw kind fijn te laten spelen. Daarnaast kan er op een klein betegeld voetbalveldje worden gevoetbald. En basketbal je liever, ook dan ben je op het juiste adres!

Sociaal aspect

De meeste mensen hebben nooit gespeeld met een kind met een handicap. Ook ontwerpers niet. Als we over buitenspelen praten, dan hebben we het over de plek waar we speelden, het type spel en of we dat samen of alleen deden. Vaak met een heel verhaal erbij. Met andere woorden: buitenspelen heeft voor de speler een fysieke én een sociale kant. Die twee kanten zijn voor mensen die over spelen praten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Logisch toch? In de praktijk blijkt dat toch niet zo logisch. Veel gemeentes en andere speelplekeigenaren kijken naar spelen door een technisch- fysieke bril: aanleg, beheer en onderhoud. Het sociale aspect van spelen kennen ze wel, maar het krijgt veel minder aandacht. Hierdoor kunnen speelplekken ontstaan die niet goed functioneren. Of het spelen voor kinderen met een handicap tegenwerken.