Column Eelke Lok: Lelylijn

Algemeen
Afbeelding

COLUMN - ‘Je moet ook eens wat aardigs opschrijven’. Da’s een zinnetje waar veel columnisten tegenaan lopen. Maar als je dat dan een keertje doet, wordt de bewierookte wethouder meteen ergens anders burgemeester.

Tijd om er weer wat sarcasme in te gooien, Broekhuizen wordt burgemeester in Vriezenveen, vér weg van de Lelylijn, want die ligt in gedachten tussen Lelystad en Groningen.

Een spoorlijn, via Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Ik denk dat het de vierde of vijfde keer is dat dit zinnetje werd opgeschreven door bestuurders en ondernemers. Het komische is, dat je elke keer weer probleemloos alle probleemzaken kunt opnoemen waardoor zo’n spoorlijn dan toch weer niet doorgaat. Van ‘waar moet het station in Heerenveen dan komen?’ tot aan ‘wat moeten we eigenlijk in Groningen?’

Even een verhaaltje. Tineke Netelenbos was in het tweede kabinet-Kok minister van Verkeer en Waterstaat, prima plaats voor een onderwijsdeskundige. Ze kreeg toen ook een rapport. Over de Zuiderzeelijn, zo noemden we toen de Lelylijn. Dromers hadden in het buitenland stukjes magneetzweefspoorlijn gezien, dan reed je in een supersnelle trein zeven meter boven het volk op een bouwwerk waaraan meer mensen zouden moeten gaan werken dan indertijd aan de Chinese Muur.

In Drachten, daar zitten de meeste ijveraars, kwam uiteindelijk een showstukje. Minister Netelenbos had het rapport al drie keer in de versnipperraar gedaan, maar ontkwam er een keertje niet aan om even in dat stukje trein te zweven. Een geweldig gevoel. Ze was in één keer ‘om‘. Zelfs de naast haar zittende journalist werd een beetje  enthousiast.

Zalm niet. Hij was minister van Financiën. Hij legde het niet eens uit, maar zei gewoon nee. En Kok gaf alle intussen al klaarliggende geld aan het Noorden voor allemaal andere leuke dingen, ik weet niets eens meer wat dat allemaal was. Maar het Noorden was weer eens tevreden over Den Haag. 

In die zin werkt zo’n Lelylijnrapport straks ook weer. We zingen even luid, maar de  6,5 miljard groeien straks uit tot meer dan 10. Dan zegt iemand nee, en dan wordt vervolgens Thialf een rijksijsbaan. Het rapport wordt over 20 jaar dan wel weer uit de kast gehaald.

Eelke Lok